Google Translate
جهت دريافت رايگان تازه هاي سايت شماره مويايل خود را به همراه نام و نام خانوادگي به شماره 99009123812060 ارسال كنيد.
· موتور همو پلار در 10 ثانيه | [ 5 نظر - 15878 مشاهده ] |
· نصب برنامه در Slax | [ 9 نظر - 12167 مشاهده ] |
· ورود به محيط Slax | [ 16 نظر - 12622 مشاهده ] |
· خواندن فایلهای MMC و SD با فرمت FAT16 , FAT32 | [ 33 نظر - 26480 مشاهده ] |
· رله کنترل فاز Three Phase Monitor | [ 35 نظر - 30718 مشاهده ] |
تابلوروان: انیمیشن در تابلوروان توسط 74HC595
در مقالات قبلی تابلوروان شما با نحوه گسترش تابلو توسط لچ آشنا
شدید. اما استفاده از لچ در طراحی خود محدودیتهایی را نیز در پی خواهد داشت. که در
زیر به برخی از مهمترین انها اشاره شده است :
در نتیجه شما بدون در نظر گرفتن سایر پایه های کنترلی و همچنین خطوط متصل به ستون ها ، برای یک تابلوی 16 در 64 که از 8 عدد لچ تشکیل شده باید 8 خط برای دیتا و 8 خط نیز برای LE در نظر بگیرید، که تا همین جا 16 خط یا دو پورت 8 بیتی میکروی شما مشغول میشود و این دست شما را در طراحی ها خواهد بست. از طرفی سیم بندی مدار نیز بسیار شلوغ میشود. تصویر 1
اما راه حل این موضوع استفاده از یک شیفت رجیستر است. همانطور که میدانید یک شیفت رجیستر معمولا به یک خط ورودی کلاک نیاز دارید که بصورت مشترک بین آنها استفاده میشود و یک ورودی دیتا!(مقایسه کنید با 8 خط دیتای مورد نیاز لچ) از طرفی در شیفت رجیسترها شما یک خط خروجی دارید که اضافه کردن شیفت رجیستر بعدی را بسیار آسان میکند و کافی است بصورت پشت سر هم شیفت رجیستر ها بسته شوند. در این صورت شما به هر تعداد که شیفت رجیستر هم داشته باشید فقط دوخط یا به عبارتی دو پایه از پورت های گرانبهای میکرو را استفاده میکنید. تصویر2
در این مقاله شما با ساخت و گسترش تابلوروان 24 در 24 از طریق شیفت رجیستر 74595 آشنا میشوید و همچنین با استفاده از این تابلو به نمایش انیمیشن واقعی با کمک از نرم افزار آنلاین تبدیل انیمیشن به کد هگز تابلوروان خواهیم پرداخت. در این شیفت رجیستر 5 پایه کنترلی داریم و در حالی که امکان راه اندازی ان فقط با 3 پایه بود من هر 5 پایه را به میکرو وصل کردم تا در توسعه های بعدی مدار و برنامه دستمان باز باشد.(تصویر شماره 1)
شیفت رجیستر 74595 دارای 16 پایه است(تصویر 2). این قطعه از دو بخش
تشکیل شده است، بخش ورودی شامل یک شیفت رجیستر معمولی است که اطلاعات را بصورت
سریال از پایه 14 دریافت کرده و بصورت 8 خط موازی به قسمت بعدی منتقل میکند. بخش
اول دارای دو ورودی و یک خروجی دیگر نیز میباشد. پایه شماره 11 پایه ورودی کلاک است
و پایه 10 پایه ریست است. همچنین پایه 9 خروجی سریال شیفت رجیستر است که برای اتصال
به شیفترجیستر بعدی مورد نیاز خواهد بود.(تصویر 3) تصوبر 3
بخش دوم این آی سی ، در واقع یک لچ 8 بیتی است. که خطوط ورودی آن از طبقه قبل(شیفت رجیستر) می آیند، این طبقه به خروجی شیفت رجیستر نیز متصل است که 8 خط خروجی 74595 از طریق لچ آن تهیه میشود. قاعدتا یک لچ باید پایه ای جهت عمل لچ کردن داشته باشد که این پایه ورودی شماره 12 است و تا زمانی که بر روی این پایه لبه پایین رونده ای اعمال نشود لچ اطلاعات را در خود ذخیره (لچ) نمیکند. از طرفی به جهت اینکه بتوان خروجی را نیز کنترل نمود و در صورت لزوم خروجی قطع و یا وصل نمود پایه شماره 13 که به لچ متصل است در نظر گرفته شده است.(تصویر 4) تصویر4
یکی از بزرگترین مزیتهای این شیفت رجیستر داشتن همین بخش لچ آن است که در بحث تابلوروان امکانات خوبی را برای شما فراهم میکند. نقشه مدار تابلوروان را در زیر میتوانید مشاهده کنید. در صورتیکه تصویر را در ابعاد بزرگتر میخواهید میتوانید برروی تصویر زیر کلیک کنید. برای دانلود نقشه نیز میتوانید اینجا کلیک کنید. تصویر 5 برنامه و نقشه طوری طراحی شده اند که شما براحتی بتوانید نقشه را گسترش داده و یا حتی کوچکتر کنید و برنامه نیز با تغییر پارامترهایی که شامل Total_frame تعداد فریمها و Width طول تابلو و Height ارتفاع تابلو است در ابتدای برنامه خود بخود پیکربندی شده و نیازی به تغییرات دیگری از سوی شما نیست! برنامه از دو سابروتین تشکیل شده و یک روتین وقفه. در روتین وقفه هر بار یکی دسته از ستونها در ماتریس ها فعال میشود و اطلاعات همان ستون نیز در شیفت رجیستر ها قرار میگیرد. مثلا در یک لحظه ستون اول تمامی ماتریس ها و بعد ستون 2 و در اجرای بعدی ستون 3 و ... اطلاعات هر فریم توسط سابروتین Readframe خوانده میشود و درون آرایه Buf قرار میگیرد. این سابروتین با گرفتن شماره فریم مورد نظر شما، اطلاعات را از جدول Ani خوانده و در آرایه Buf ذخیره میکند و اطلاعات این آرایه توسط روتین وقفه تایمر یک Refresh که وظیفه رفرش کردن ماتریس ها را برعهده دارد خوانده میشود. به عبارت دیگر هر چیزی که در Buf قرار گیرد برروی تابلو نمایش داده میشود. از طرفی برای هر فریم باید مقداری تاخیر نیز تا نمایش فریم بعدی ایجاد کرد. و از آنجایی که مقدار تاخیر فوق در انیمشن GIF تعریف شده است این اطلاعات در جدول Dly قرار داده شده است و واحد آن میلی ثانیه است و وظیفه تابع framedelay نیز خواندن این تاخیر و ایجاد آن میباشد. که شما با دادن شماره فریم به آن ، تاخیر مورد نیاز همان فریم را خواهید داشت. سورس برنامه :
$regfile = "m32def.dat"
$crystal = 8000000 $hwstack = 32 $swstack = 32 $framesize = 24 '---- this section from Gif Properties Const Total_frame = 2 Const Width = 24 Const Height = 24 '---- end of Gif Properties Const Number_of_matrix_in_row = Width / 8 Const Byte_in_col = Height / 8 Const Frame_size = Width * Byte_in_col Const Number_of_byte_in_8_col = Byte_in_col * 8 Declare Sub Readframe(byval Frame_number As Word) Declare Sub Framedelay(byval Frame_number As Word) ' Port A for COL refresh Config Porta = Output ' Port D for 74595 register Config Portd = Output 'Clock value: 15.625 kHz Config Timer0 = Timer , Prescale = 64 On Ovf0 Refresh Enable Timer0 ' enable the timer interrupt Enable Interrupts Sh_cp Alias Portd.3 Ds Alias Portd.4 St_cp Alias Portd.5 Mr Alias Portd.6 Oe Alias Portd.7 Col_port Alias Porta Dim Col As Byte Dim Buf(frame_size) As Byte Dim I As Byte Dim Matrix_counter As Word Dim Buf_idx As Word Dim Col_number_in_buf As Byte Dim Frame_count As Word Reset Mr Set Mr Reset Oe Do For Frame_count = 1 To Total_frame Readframe Frame_count Framedelay Frame_count Next Frame_count Loop End 'end program Sub Readframe(byval Frame_number As Word) Local Idx As Word Local Lookup_idx As Word Disable Timer0 Decr Frame_number 'Start of Frame in lookup table Lookup_idx = Frame_number * Frame_size For Idx = 0 To Frame_size Buf(idx) = Lookup(lookup_idx , Ani ) Incr Lookup_idx Next Idx Enable Timer0 End Sub Sub Framedelay(byval Frame_number As Word) Local D As Word D = Lookup(frame_number , Dly ) Waitms D End Sub Refresh: Reset Mr Set Mr Col_port = &H00 Set Oe Col_port = 2 ^ Col For Matrix_counter = 1 To Number_of_matrix_in_row Col_number_in_buf = Number_of_matrix_in_row - Matrix_counter Col_number_in_buf = Col_number_in_buf * Number_of_byte_in_8_col Buf_idx = Col * Byte_in_col Buf_idx = Buf_idx + Col_number_in_buf For I = 1 To Byte_in_col Shiftout Ds , Sh_cp , Buf(buf_idx) , 1 , 8 Incr Buf_idx Next I Next Matrix_counter Reset St_cp Set St_cp Reset Oe If Col < 7 Then Incr Col Else Col = 0 End If Return - HERE INSERT DATA
برنامه فوق جهت کامل شدن نیاز به اطلاعات یک تصویر انیمیشن دارد که برای این مثال من همان فایل پیش فرض برنامه آنلاین تبدیل انیمیشن GIF به کد تابلوروان را انتخاب کردم. که تمامی جداول لازم را به همراه پارامترهای لازم محاسبه و تولید میکند. این برنامه طول و عرض تصویر و تعداد فریمها را مشخص کرده و شما میتوانید آن را در برنامه خود وارد کنید و سپس دو جدول ساخته شده که یکی برای اطلاعات تصویر هر فریم و دیگر تاخیر بین هر فریم است را تولید میکند که کافی است در برنامه کپی کنید. نمونه کد تولید شده برای تصویر گربه شیطون(تصویر 6) را در زیر آوردم که شما با مراجعه به آدرس http://www.hlachini.com/gifanimation2hex.wiz هر تصویر دیگر و یا نمونه های موجود در برنامه را در تابلوی خود استفاده کنید. تصویر 6
کدهای برنامه :
'****************************************************
'* This Code Generate By : Hossein Lachini * '* The GIF Animation to Hex Code for LED Sign Board * '* For to get more details visit : * '* www.HLachini.com * '* Contact to me by : eLachini@Gmail.com * '* Mobile/SMS : +98 912 381 2060 * '**************************************************** ' Width : 24 ' Height : 24 ' Toltal Frame : 2 Ani: ' Frame 1 ' Delay : 500ms Data &H00, &H00, &H00 '........................ Data &H03, &H80, &H00 '......###............... Data &H05, &H00, &H00 '.....#.#................ Data &H0A, &H00, &H00 '....#.#................. Data &H12, &H00, &H00 '...#..#................. Data &H13, &H9F, &H80 '...#..###..######....... Data &H20, &HE0, &H60 '..#.....###......##..... Data &H20, &H00, &H18 '..#................##... Data &H20, &H00, &H04 '..#..................#.. Data &H40, &H41, &H08 '.#.......#.....#....#... Data &H43, &H40, &H10 '.#....##.#.........#.... Data &H42, &H48, &H20 '.#....#..#..#.....#..... Data &H43, &H90, &H20 '.#....###..#......#..... Data &H40, &H10, &H20 '.#.........#......#..... Data &H40, &H08, &H20 '.#..........#.....#..... Data &H40, &H10, &H20 '.#.........#......#..... Data &H40, &H10, &H20 '.#.........#......#..... Data &H20, &H08, &H10 '..#.........#......#.... Data &H20, &H00, &H08 '..#.................#... Data &H10, &H01, &H04 '...#...........#.....#.. Data &H0B, &H40, &H18 '....#.##.#.........##... Data &H06, &H60, &H60 '.....##..##......##..... Data &H03, &H9F, &H80 '......###..######....... Data &H00, &H00, &H00 '........................ ' Frame 2 ' Delay : 500ms Data &H00, &H00, &H00 '........................ Data &H1C, &H00, &H00 '...###.................. Data &H0A, &H00, &H00 '....#.#................. Data &H05, &H00, &H00 '.....#.#................ Data &H09, &H00, &H00 '....#..#................ Data &H09, &HCF, &HC0 '....#..###..######...... Data &H10, &H70, &H30 '...#.....###......##.... Data &H10, &H00, &H0C '...#................##.. Data &H10, &H00, &H02 '...#..................#. Data &H20, &H20, &H84 '..#.......#.....#....#.. Data &H21, &HA0, &H08 '..#....##.#.........#... Data &H21, &H22, &H10 '..#....#..#...#....#.... Data &H21, &HCC, &H10 '..#....###..##.....#.... Data &H20, &H14, &H10 '..#........#.#.....#.... Data &H20, &H12, &H10 '..#........#..#....#.... Data &H20, &H14, &H10 '..#........#.#.....#.... Data &H20, &H0C, &H10 '..#.........##.....#.... Data &H10, &H02, &H08 '...#..........#.....#... Data &H10, &H00, &H04 '...#.................#.. Data &H08, &H00, &H82 '....#...........#.....#. Data &H05, &HA0, &H0C '.....#.##.#.........##.. Data &H03, &H30, &H30 '......##..##......##.... Data &H01, &HCF, &HC0 '.......###..######...... Data &H00, &H00, &H00 '........................ Dly: Data 500%, 500%
امیدوارم این آموزش توانسه باشد به شما کمک کرده باشد تا بهتر بتوانید از این ابزار مفید که سایت بسکام نیز آنرا در اپلیکیشن نوت 204(AN #204) خود معرفی کرده و به آدرس زیر در سایت خود معرفی و نصب کرده است: http://tools.mcselec.com/GIFdecode/index.php ما را با نظرات خود در توسعه و قرار دادن مباحث و نرم افزارهای مفید راهنمایی نمائید.
کلمات کليدي : Schematic Circuit Code LED Sign Board 74HC595 GIF Animation BASCOM AVR ATmega32 میکرو کنترولر تابلوروان بسکام انیمیشن نرم افزار آنلاین سورس نقشه شماتیک ماتریس ارسال شده در مورخه : پنجشنبه، 7 مرداد ماه ، 1389 توسط lachini
مرتبط با موضوع : مثال تابلو 16 در 128 با مبدل آنلاین [پنجشنبه، 11 شهريور ماه ، 1389]تابلو روان و اندازه گیری دما با SMT160 [چهارشنبه، 3 شهريور ماه ، 1389] تابلوروان با میکرو 8051 [سه شنبه، 5 مرداد ماه ، 1389] نرم افزار آنلاین تبدیل متن به کد هگز [چهارشنبه، 17 تير ماه ، 1388] تابلوروان توسط کیبورد و LCD [پنجشنبه، 8 اسفند ماه ، 1387] تابلوروان قابل اتصال به پورت سریال [سه شنبه، 17 دي ماه ، 1387] تابلوروان 8 در 128 فارسی [چهارشنبه، 27 آذر ماه ، 1387]
[ ارسال جوابیه ]
[ ارسال جوابیه ]
[ ارسال جوابیه ]
[ ارسال جوابیه ]
[ ارسال جوابیه ]
[ ارسال جوابیه ]
[ ارسال جوابیه ]
[ ارسال جوابیه ]
[ ارسال جوابیه ]
[ ارسال جوابیه ]
[ ارسال جوابیه ]
[ ارسال جوابیه ]
[ ارسال جوابیه ]
[ ارسال جوابیه ]
[ ارسال جوابیه ]
[ ارسال جوابیه ]
[ ارسال جوابیه ]
[ ارسال جوابیه ]
[ ارسال جوابیه ]
[ ارسال جوابیه ]
[ ارسال جوابیه ]
[ ارسال جوابیه ]
[ ارسال جوابیه ]
[ ارسال جوابیه ]
[ ارسال جوابیه ]
[ ارسال جوابیه ]
[ ارسال جوابیه ]
[ ارسال جوابیه ]
[ ارسال جوابیه ]
[ ارسال جوابیه ]
[ ارسال جوابیه ]
[ ارسال جوابیه ] |
امتیاز دهی به مطلب
تعداد آراء: 88 انتخاب ها
|